Ska vi reda ut begreppen?

Jag har suttit och filat på ett utkast ganska många dagar för att det ska bli tydligt och bra. Ok, vi pratar diabetes.

Hur många gånger stöter man inte på riktigt korkade och sårande kommentarer av folk som tror sig veta allt? Kan du äta det där? Har du lågt, då kanske du ska ta insulin? Dör du av godis? Det är bara några av kommentarerna jag mött genom åren.

Det finns några ord och uttryck som jag ogillar starkt att de används i just min diabetessituation. Jag tänker skriva ned dem här och det vore himlans roligt om ni återkopplade och skriver era tankar kring orden. Fyll gärna på med andra ord ni inte gillar.

1. Sköta sig-ja, vad ska man säga mer än att i mina ögon är det uttrycket som skuldbelägger både den med diabetes samt eventuella föräldrar som kämpar som djur för sina barn. Har hört det otaliga gånger inom sjukvården, dock inte på min diabetesmottagning.

2. Diabeteskost- hmm, vad jag vet äter jag precis samma mat som vem som helst. Vad är diabeteskost??

3. Diabetiker-iallafall när det används för att beskriva mig som person. Jag är Hanna, inte diabetikern. Inte går jag och säger:-Du, allergikern! eller:-Du, Astmatikern!

Så, tre ord blev det!

Tyck och fyll på=)

Ha en bra helg!

Tjing!

Kommentarer
Postat av: Dot

Jag vet inte hur det är i sverige, men åtminstone här har folk hakat upp sig på det gamla ordet "sockersjuka" (redan det är ju idiotiskt)... Sen har det förkortats så att folk frågar "har du socker?" När de undrar om jag har diabetes. Varje gång skulle jag ha lust att säga, "nej, jag har diabetes". Likadant stör det mig att det på mitt diabetesarmband står "sokeritauti" på finska (jag vet inte vad tauti är, men jag gissar att det motsvarar "sockersjuka"

Postat av: Insulinbella

Något jag blir väldigt sårad av när folk "skämtar" om att diabetes smittar! Diabetes smittar för fan inte!!

Är folk okunniga eller har dom sån jävla dålig humor?

Kommer säkert på mer grejer!

2011-10-21 @ 20:35:01
URL: http://insulinbella.wordpress.com/
Postat av: Joanna

Jag kanske bara stör mej på det pga att jag haft ätstörningar..men jag stör mej iaf på kommentarer som; men har du diabetes? du är ju inte tjock? det är väl bara tjocka som får diabetes? osv.. Meeen,va!?



Sen dom där kommentarerna som du skrev i början av inlägget, dom måste faan va klassiska, för dom stöter man ju på överallt..



Sen blir jag irriterad när folk frågar om man har "svår ELLER lätt diabetes?" alternativt "allvarlig diabetes" eeeh,så vitt jag vet så finns det ingen ofarlig,lätt diabetes?



och sen hatar jag alla som bara ser sjukdommen,och inte mej!



-så! =)



Ha det super! Kram

2011-10-21 @ 21:17:02
URL: http://joannaolowa.blogg.se/
Postat av: Linnea

När jag berättade för en bekant till mig att jag hade diabetes sa han: Oj, då måste du väl ta en spruta varje gång du äter godis va?!? Jag förklarade hur det är att leva med diabetes var på han sa: Jaha, jag trodde typ att du var allergisk mot socker och godis?! Men stackars dig!!



Under denna konversation retade jag mig rejält på okunskapen han hade om diabetes. De kommentarer du tar upp Hanna är nog sådana vi diabetiker tyvärr får möta allt för ofta just för att människor inte vet vad diabetes innebär. Tänk om det vore så enkelt om det bara var godis och vitt socker vi var "allergiska" mot?!



Det andra jag retar mig på är när folk tycker synd om mig! Jag tycker inte synd om mig själv, varför ska då andra göra det? Visst, vissa dagar är det helvete att leva med diabetes, men för det mesta tycker jag att det går ganska bra. Att ha dessa fantastiska diabetesbloggar att läsa gör att jag inte känner mig ensam!



Ha det gott!!

2011-10-22 @ 10:10:51
Postat av: Hanna

Dot: Här får man också höra sockersjuka och socker...Ytterst irriterande=)



Insulinbella: Den har jag nog inte stött på...som tur är för jag hade gått i taket av ett sånt påstående!



Joanna: Ja, det där är nog till en följd av att media inte håller isär typ 1 och typ 2 när de skriver sina artiklar, morr!



Oh ja, svår eller lätt diabetes har jag också fått frågan om jag har. Tror inte det finns någon som skulle svara att den är så lätt så alltid. Det där varierar ju sjukt mycket och det är väl ett faktum att man har diabetes hela livet i dagsläget och livet förändras ju för alla=)

2011-10-22 @ 10:11:40
Postat av: Hanna

Linnea: Ja, inte är det kul när folk ömkar och tycker synd om en heller just för att man har diabetes. Då känner man sig ju ännu sjukare=)



Just okunskap tror jag vi mer eller mindre får leva med men jag blir mest irriterad på folk som kommer med en massa trams om diabetes och sen påstår att de vet så himla mycket om det=)

2011-10-22 @ 10:14:13
Postat av: Julia

sv: självklart får du göra det, kul idé, då kanske man hitta nya diabetesbloggar! :)



Men ang. ditt inlägg, du har så rätt! Det är så jobbigt att människor har en massa fördomar, och att de ofta liksom tar dom fördomarna 'förgivet'. Alltså, det är en sådan stor skillnad på att fråga ''Men du kan ju inte äta godis?!' Än att t.ex. fråga ''Hur fungerar det för dig när du äter godis?'' osv.

Jag förklarar mer än gärna saker om min sjukdom om någon har funderingar. MEN, jag accepterar inte att människor som inte har diabetes (och knappt någon kunskap om det heller) ska berätta för mig vad jag ska göra.



Fick höra en kommentar av en person förut, hon tyckte att jag endast borde leva på typ bönor osv, för då trodde hon att diabetesen skulle försvinna.

Liksom, va?! Jag förklarade då att min diabetes kommer aldrig att försvinna, vad jag än äter eller hur bra jag ''sköter mig''.

Hon trodde fortfarande inte på mig utan sa ''Njaa, men jag tror faktiskt att den försvinner då om du bara är noggrann''



AFLHJKD¤/(Q¤&((#%&!!!!!!!!!!!

2011-10-22 @ 12:30:35
URL: http://diabetesjulia.blogg.se/
Postat av: Anna S

Hej alla. Ja, fördomar och okunskap finns det gott om. Jag har hört de flesta av exemplen ni skrivit.



Det värsta för mej är om andra tror sej veta bättre vad jag "borde göra". När jag gör allt för att ligga så bra i socker som möjligt.



Och när andra tror att jag "misskött mej" om jag dimper ner i socker eller om det går för högt.

Att jag blir skuldbelagd för något jag inte alltid rår på.



Att andra tror att jag måste leva efter något slags mat och motionsschema om allt ska gå rätt till.

Att allt måste vara väldigt rididgt och tråkigt.



Att jag aldrig får äta något sött för då kanske jag dör.

Och så det klassiska,(som någon annan skrev) att jag fått diabetes av att äta för mycket godis som barn.



"Diabeteskost" hette det när jag var liten på 80-talet. Fick annan mat i skolan osv. Mer fiberrikt och mindre fett och socker.

Men nu verkar alla vara överens om att helt vanlig mat går utmärkt att äta.Utvecklingen går ju som tur är framåt.

2011-10-22 @ 13:13:41
Postat av: Hanna

Julia ch Anna: Ja, många fördomar stöter man på. Det finns många människor som gärna ger tips på hur man "borde" leva. Det kan störa mig mycket. Jag pratar gärna om diabetes, svarar gärna på alla frågor när som helst men för mig är det en stor skillnad i hur frågorna ställs. Tex: KAN du äta det där? jämfört med: Kan DU äta det där? Bara en felbetoning kan bli så konstig.

2011-10-22 @ 15:22:58
URL: http://egobuffa.blogg.se/
Postat av: Emma

Halloj!



Ett ord som stör mig är FUSKA. Att vissa säger att ja men du kanske kan fuska lite eller om man har ett högt värde, jasså har du fuskat?!



En annan sak som jag upplever jobbigt, är det att jag är överviktig, jag var inte det vid min diabetesdebut och flera har kommenterat att jag får skylla mig själv att jag fått diabetes då jag ätit mig till den enligt dem.....morr



Kram

2011-10-22 @ 19:09:03
Postat av: Anna S

Hanna, javisst, det beror på Hur andra säjer saker.

De ska inte tro att de vet bättre än oss som själva lever med diabetesen hela tiden.

Det är bra om andra är lite ödmjuka inför att man faktiskt gör sitt bästa för att ta hand om sej.

Även om de menar väl så blir det fel för mej.



Hej Emma, ja ordet "fuska" tycker jag inte heller om.

Det antyder ju att det bara är strikta tyglar som gäller. Känns ibland som att vissa jag mött tror att diabetes typ 1 betyder att man måste leva väldigt tråkigt. Inte hitta på saker att göra, aldrig ta ett glas eller äta pizza osv.



Något annat jag inte tyckt om, men hört är "Vad säjer doktorn om det??" Man blir ju nästan omyndigförklarad på kuppen.

2011-10-22 @ 22:57:39
Postat av: Hanna

Emma och Anna S: Håller helt med! Fuska är jag allergisk mot att höra, likadant missköta sig. Jag anser att missköta sig gör man när man tex inte dyker upp på sitt arbete i rätt tid, inte tar hand om saker man lovat osv...Tror många av uttrycken handlar just om att känns skuld...

2011-10-23 @ 09:56:31
URL: http://egobuffa.blogg.se/
Postat av: Dot

Ja, och så stör jag mig också på när folk står och hänger över blodsockermätaren när den räknar ner och sedan kommenterar bs om det inte är perfekt. Speciellt min egen pappa gör så, och då är det ju ännu värre!

2011-10-23 @ 11:46:40
URL: http://yesterday.papper.fi

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback