På kanelen...

Forskning har ju visat att kanel har en gynnande effekt på blodsockret. Bla en studie som jag läst om visade att diabetiker som åt 6 g kanel varje dag hade ca 20% lägre fasteblodsocker, dessutom visade sig kryddan ha en god effekt på blodfetterna om jag inte minns fel.

Jag älskar när det kommer sådana här nyheter, när man naturligt kan påverka sjukdomen utan att tillsätta mer medicin=)

Nu är det ju tyvärr så att många livsmedel man har kanel på för att förhöja smaken är söta och kolhydratsrika, Risgrynsgröt, äpplen, paj osv... Jag vill ju inte kompensera sänkningen med att äta sötare mål så då undrar jag: Äter ni kanel? Märker ni skillnad? Vad har ni kanelen på?

Jag brukar ha den på äpple men skulle vilja ha kanel till varje måltid. Men å andra sidan känns inte lax med kanel som en god måltid;)


Ha en bra lördag!

Tjing!

Kommentarer
Postat av: Anna S



Jag tar ibland malen kanel i kaffet eller om jag gjort en Cappucino; kanel på toppen av skummet.

Ibland gillar jag att ha ingefära på med, blandat med kanelen.



2011-11-19 @ 14:52:11
Postat av: Linnea

Jag brukar ha kanel på det jag äter till frukost, gröt, naturell yoghurt eller keso! H

2011-11-19 @ 16:03:35
Postat av: Julia

jag har också på yoghurt:) eller kaffe (när jag lyckas dricka det!)

jag älskar kanel!! men som du säger, mycket av det man vill ha det på innehåller ju ofta kolhydrater.

När jag gör t.ex. smoothie brukar jag ha i lite kanel! Känns som jag 'balanserar' lite då ;-)

Postat av: Sara sand

Du kan ju ha kanel på mycket, havregrynsgröt, om du gör en nyttig smoothie mm bara pröva sig fram :)

2011-11-19 @ 19:26:13
URL: http://familjensand.blogg.se/
Postat av: Joanna

Du kan ju ha kanel på de flesta gröter, fil och yoghurt o så! :) jag brukar göra havregrynsgröt,med äpple och kanel på! De e mumma de! ;)



2011-11-20 @ 10:38:40
URL: http://joannaolowa.blogg.se/
Postat av: maria

Hej Hanna!

Jag gjorde en ny kaksort häromdan. Man vill ju gärna ha en kaka till kaffet nån gång!

Receptet innehåller bara 4 msk socker och jag böt ut vetemjöl mot fullkornsmjöl och en tredjedel fiberhavregryn och massor med kanel, säkert 4-5 msk kanel. Jättegoda blev dom. Alla borde äta dom.

Kram

Postat av: Ninnu

Jag brukar ha kanel på fil, och i Finland varjefall så finns det lättfil som innehåller typ 8 kolhydrater per burk, dvs inte så många :)

2011-11-20 @ 21:46:34
URL: http://bloggen.fi/diabetes
Postat av: Hanna

Tackar för alla tips! Jag har hittills haft kanelen på min morgonkeso blandat med en aning vanilj. Smakar bra och verkar ha god effekt=)

2011-11-21 @ 14:04:25
URL: http://egobuffa.blogg.se/
Postat av: Therese

Jag använder nästan alltid kanel i mina kycklingrätter! Låter sjukt konstigt, men jag gillar effekten smaken har faktiskt. :)

2011-11-23 @ 23:23:34
URL: http://www.tirren.se
Postat av: Hanna

Hejsan Therese! Låter lite indsikt med kanel på kyckling=) Får prova alla möjliga varianter tror jag om jag ska sätta i mig rekommenderad mängd=)

2011-11-24 @ 09:21:42
URL: http://egobuffa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback