Alla diabetesbloggare!

Nu när mina dagar har varit både upp och ner och hit och dit har jag ofta tänkt tanken: Om jag inte hade diabetes...

Nu tänker jag skriva ett inlägg om detta och uppmanar er andra att göra detsamma=)


En dag utan diabetes...

Om jag fick ha en dag utan denna dryga sjukdom skulle jag börja med att ta en riktigt låååång sovmorgon! Vakna upp utan att fumla efter bs-mätaren och kolla vilka konsekvenser sovande givit.
Skulle gå upp och äta en riktigt kolhydratsrik frukost utan att kalkylera doser, bara äta tills jag är mätt, inte tills sockret ligger ok...

Jag skulle boka in aktiviteter utan att ta hänsyn till tider och måltider...Kanske gå till frissan mitt i lunchen. Ta en glass i solskenet på vägen dit utan att få dåligt samvete.

Jag skulle prova alla sorters godis, bara för att jag kan utan krångel.

Jag skulle köra bil riktigt långt,utan att kolla hur jag "ligger till".

Jag skulle ge mig ut på en riktigt lång promenad ensam,utan att packa "skötväskan" med mätare, druvsocker, festis, extra insulin och mobil med fullt batteri. Kanske skulle kosta på mig att gå lite vilse bara för att jag inte löper risk att hamna i koma...

Jag skulle äta pizza till middag jättesent på kvällen, utan att kalkylera den berömda pizzabolusen. Kanske en vanlig cola till bara för att jag kan (trots att jag tycker det är vidrigt).

Jag skulle byta kläder flera gånger om dagen, utan att fundera på om jag har något bra ställe att sätta fast pumpen.

Jag skulle njuta av att inte ha ett hba1c att tänka på, bara leva här och nu...

Alla saker som är kursiva och skrivna med fet stil är sådant man som diabetiker alltid måste ta hänsyn till, sådant som man kanske inte ens tänker på att man har friheten att göra som ickediabetiker. Visst är det kanske lite extremt att göra allt detta på en dag, det skulle bli en ganska lång dag men det är inte så självklart för mig som för Hunken tex att fritt kunna göra så här. Jag kan det, men det kräver planering och eftertanke...Det gör att min diabetes i viss mån hindrar mig att leva mitt liv fritt, jag måste alltid ta hänsyn till bs, måltider, infektioner och en del andra faktorer. Då är det i mina ögon ett funktionshinder.

Sen finns det dagar då allt flyter på, då jag inte en enda gång tänker tanken: Om jag inte hade diabetes...

Det är bra dagar!

Tjing!

Kommentarer
Postat av: Anna S

Bra skrivet.

Ja, diabetes kan verkligen vara jobbigt och vara ett funktionshinder. Jag blir ibland smått avis på icke-diabetiker som inte måste langa fram sprutan i tid och otid. Och som du säjer, slippa planera så mycket.



Kram

2011-06-15 @ 03:04:05
Postat av: Maria

Hanna du fick mig att börja gråta av insikten om hur styrt liv vi har.. Det är så orättvist i livet ibland. Av mina två år med diabetes så är det exakt samma känslor jag har. Just att friheten att göra som man vill är som borttagen från en.

Men vilken Mental styrka vi har! Å så glad man är när sockret ligger bra!

Kram på dig! <3

2011-06-22 @ 12:23:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback