Öl...

På fredag ska jag dricka öl=)

Inte något ovanligt så här i sommartider, de flesta höjer inte ens ögonbrynen av en sån kommentar...MEN, nu kommer det stora kruxet...

Krux nr 1: Hur gör jag med insulinet, jag har en förmåga att sticka i höjden av öl och sen sjunka som en sten på natten fast jag äter innan jag går och lägger mig....?

Krux nr 2: Pga mina starka värktabletter och jäkliga axel har jag inte druckit just någon alkohol alls på nästan ett år...Jag är livrädd att det ska bli för mycket!! Med tanke på att jag i dagsläget "känner av" en halv folköl bådar det inte gott...

Det är så att jag och min bästa vän ska ut på en lokal krog och lyssna på ett band. Jag har inte för avsikt att "festa järnet" men vill kunna sitta några timmar och sippa på någon/några öl. Tyvärr gillar jag inte vin (eller jo men just nu är jag sugen på öl) eller annan dryck så ja....hur det går lär väl lördagen avslöja;)

Hur gör ni andra??

Igår provade jag att klippa gräs, silly me! Det blev ett dunderbakslag för min stackars axel. Har mest legat/suttit i soffan och vankat runt däremellan...Det är inte bra för blodsockret. Har legat stadigt runt 14 mmol idag men det ger jag blanka fasen i just nu...imorgon är en annan dag!

Tjing!

Kommentarer
Postat av: Anna S

Hoppas att du får det kul på krogen!



När jag dricker alkohol brukar jag ta insulin så att det inte höjs för mycket. Sedan kolla mej under tiden och när jag kommer hem och äta något om det är lågt.



Vin kan ställa till det för mej, att blodsockret stiger mycket för att sedan sjuka när jag väl har somnat. (Med rekyl som följd nästa morgon).



Funderar på att sluta dricka vin och göra egna drinkar istället. Typ med sprit och någon sockerfri läsk. Då behövs säkert inte så mycket extra insulin.



Ha en fin tisdag!

2011-06-14 @ 09:11:17
Postat av: Hanna

Tack Anna=)



Jag har också tagit extra med penna när jag druckit alkohol men inte riktigt lyckats hålla det jämnt. Hellre ligger jag en aning högre än vaknar låg på natten=) Rött vin kan jag dricka utan att det sticker iväg...Kanske beror det på att man bara smuttar på det och dricker långsamt?



Fundrerar över om jag ska ställa upp pumpen så den ger mig lite mer i basdos hela kvällen eller ge en dos/öl...



Drinkar är ju gott;) Har blandat med olika lightdrycker och det funkar fint men då måste jag verkligen se upp med mitt bs, för det sjunker fort av det om jag inte äter något till...



Ha det!

Postat av: Ninnu

Jag brukar låta bs ligga högt då jag dricker. Inte jättehögt, men mellan 10-15, typ. Då brukar bs ligga på 8-9 på morgonen, och jag kan känna mig trygg. Stiger bs mycket så kan jag sticka nån enstaka enhet, typ 1-2, det brukar räcka.

Då jag låter bs ligga lite högt behöver jag inte heller äta innan läggdags på natten, vilket är sköt, brukar inte vara sugen på nåt den tiden... Lägger mig visserligen inte med bs under 12.



Det är en hel vetenskap det här med diabetes&alkohol. Man ändå ack så kul! Ha en trevlig kväll :)

2011-06-14 @ 22:01:09
URL: http://bloggen.fi/diabetes
Postat av: Hanna

Ja, det verkar det verkligen vara=)



Ska nog lägga mig en aning högre, tror att jag ska testa att ställa upp basdosen på pumpen en aning under kvällen=)

2011-06-14 @ 22:04:19
URL: http://egobuffa.blogg.se/
Postat av: Anna S

Mm, man måste verkligen komma ihåg att äta när det är alkohol inblandat.



Ja, samma här, sprit med inte för mycket socker i sänker sockret i väldig fart efter ett litet tag.



Hoppas att det gick bra att dricka häromdagen och att blodsockret inte stack iväg för mycket åt något håll för dej.



Ha det fint du med! :)

2011-06-19 @ 03:45:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback