Fantomsmärtor=)

Den jäkla tanden som jag hade ont i igår åkte ut hos tandläkaren...mitt val, tandis ville rotfylla, jag sa blankt nej!
Orsaken till det är:
1. Tanden och jag har haft ett dåligt förhållande under många år, jag har lagat den flera gånger och den har varit otacksam och gått sönder igen och igen och igen...
2. Jag är skiträdd för att gå till tandläkaren (hade inte varit där sedan 2003!) och tyckte att jag var modig som faktiskt gick dit...med mantrat att vägra rotfyllning om det kom på tal...
3. Jag har sett och hört om rotfyllningar, tro mig, jag föredrog ett ryck istället.
4. Min plånbok sa ta ut den, töm mig inte fler gången på just den där jäkla tanden...

Nu är den borta och jag är otroligt lättad, saknar den inte alls och ser fram emot att läka ihop så jag kan äta obehindrat med båda sidorna av min mun!!

Pga av tandläkarbesöket igår blev min diabetesdag lite konstig. Jag hade tid 13.45 och hade sån värk innan så att lunch var det inte tal om. Kollade mig extra många gånger under tiden och låg på en stadig 4.0...lite lågt tycker jag själv, börjar känna känningssymtom där ungefär. Jag korrigerade med en dextrosol då och då. Efter besöket fick jag ju inte äta och dricka på 2 timmar heller så det var bara att fortsätta kolla extra mycket och jag fortsatte att ligga kring 4.0, fick fortsätta att korrigera med dextro fram till middagen som vi åt 17.00. Eftersom Hunken fyllde år igår så hade vi lite tårta till efterrätt och jag tog en bit utan att plutta i något mer insulin. Hamnade på 5.0 efter maten trots detta och låg pressat lågt hela kvällen. Jag fick hålla på att kompensationsäta ända till läggdags då jag lagt mig på 7,9.
Det här säger mig att insulinresistensen har gett sig för mig (jippie) och att det är dags att minska på mitt upphöjda Lantus...Visst tänker jag rätt?? Har minskat 2 E på ena Lantusdosen och ska nu vänta några dagar. Kämpar fortfarande med höga morgonvärden oavsett hur jag ligger vid sänggående och jag tror fortfarande att jag dippar på morgonkvisten och frisätter socker utan att vakna och det ger en rekyl vid 07 på morgonen...Vad tros om det??

Tar gärna emot tankar och kommntarer om detta...

Nu ska jag rasta hundar i regnet!

Tjing!

Kommentarer
Postat av: Emma

Tror absolut att du tänker rätt! Man känner ju sig själv allra bäst och man brukar alltid känna tillslut vad det är som spökar. Tar du lantus morgon och kväll?? Hur mkt lantus har du per dygn? Jag tar nu hela dosen på morgonen (vaknat på 2 typ VARJE natt) men vill dela upp den ist. Tar 16e just nu. Så kanske ta 8 på kvällen och 8 på morgonen till att börja med. Japp det är inte lätt att hitta rätt balans.. får pröva sig fram hela tiden =) Lycka till med ditt iaf!!

Postat av: Ida *yh* Alfredsson

Hej, du skrev i min blogg att du gått beteendevetenskapliga i e-tuna/v-rås hur trivdes du? Och pluggar man på båda skolorna eller är man bara på den ena? Hur är skolan? Bra lärare? Hur är städerna? =) Förlåt om jag frågar, men är nyfiken. Frågar man får man inte veta =P

2010-10-08 @ 07:12:31
URL: http://yahiida.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback