Vilken jäkla femetta!

Satt igår i godan ro och läste runt på bloggarna, hade fått iväg barnen till skolan, rastat och matat hundar samt dammsugit. Jag var i fas med allt.

Då kände jag att jag mådde illa...Tänkte att jag har ju inte ätit frukost så jag är nog tom i magen. Tar mig lite yoghurt och musli och sen var det kört! Alltså, jag fick igår uppleva min första magsjuka med pumpen. Herregud! Jag trodde jag skulle dö under de där timmarna när det vägrade ge sig.



Största problemet var att jag dragit i mig en ganska rejäl dos insulin till yoghurten som kom upp. Hela dagen fick jag ta blodsocker var 30 minut och antingen korrigera eller försöka äta något mellan varven på toa. Jag var livrädd för ketoner men lyckades att hålla dem borta, skönt!
Basalen ställde jag upp på 200% och jag verkar ha lyckats med det, högsta värdet igår var 14,2 mmol, förmodligen pga uttorkning.
Jag ser att många ställer ner insulinet vid magsjuka men jag har fått lära mig att man ska göra tvärtom för att inte råka ut för ketoacidos pga insulinbrist och uttorkning. Hur gör ni?

Hursom, idag är jag matt, trött och fortfarande lite uttorkad så mycket vatten och snäll mat blir det hela dagen...

Tjing!

Kommentarer
Postat av: Ninnu

Jag har inte haft magsjuka på över 15 år, dvs. senast har jag bott i tryggehten hos mamma och pappa. Så jag skulle väl få fara till dem och sjuka mej :) Men jo, toro jag skulle försöka med insulin och sockersaft typ...

Postat av: Ninnu

Krya på dej!!!

2012-01-25 @ 09:13:25
URL: http://bloggen.fi/diabetes
Postat av: Anna S

Låter riktigt jobbigt för dej!

Jag har inte varit magsjuk på många år (om man inte räknar bakfull). Jag brukar ta mer långtidsverkande och sedan dutta med NovoRapiden då.

Och se till att försöka dricka mycket, kanske saft, juice och sånt.



Krya på dej!

2012-01-25 @ 23:15:41
Postat av: Hanna

Precis! det var många herrans år sedan jag hade en riktig magsjuka, tror jag var barn då faktiskt:) Men alltså....man glömmer bort den där otäcka känslan vid magsjuka. Jag körde på med mer insulin (har ju inget basinsulin) och försökte få i mig något mellan varven. Gjorde egen vätskeersättning som jag tog skedvis men jag är fortfarande lite uttorkad och behöver vätska på mig lite men nu går det betydligt lättare att dricka=)

2012-01-26 @ 08:06:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback