Hypo och hyper...

5 tecken på att jag har högt bs:

1. Man undrar vad det är som dunsar så hårt i huset innan man inser att det är de extremt tunga benen...
2. Törsten är så stor att det faktiskt övervägs om det är ok att svepa vattenglaset som stått på nattygsbordet i 5 dygn...
3. Ett vänligt hej bemöts med ett morrande "Vad vill du mig?"
4. Man kan rada upp minst 5 ursäkter till att man faktiskt behöver äta det där söta som drar trots att man ligger på en sisådär 25 mmol/L
5. hela familjen behöver plötsligt ut ur huset för att göra viktiga saker utan mig, lagom tills jag är tillbaka på ett normalt värde...

5 tecken på att jag har lågt bs:

1. Jag svarar i telefonen som jag gör på jobbet...
2. Jag kan bara inte bestämma mig för någonting alls och kan börja gråta om Hunken ber mig välja smak på glassen.
3. Jag är likblek i ansiktet och har ett fånigt leende på läpparna.
4. Jag knaprar på fryst pyttipanna.
5. Jag försöker mäta blodsockret med fjärrkontrollen till TV:n

Ibland är jag grymt imponerad över att jag fortfarande har en familj att bo med, det kan inte vara det lättaste=)

Kommentarer
Postat av: Anna S

LOL!Kul skrivet. Känner igen mej i det mesta. Särskilt det att inte fatta hur man ska göra vid lågt blodsocker.

Jag låg riktigt lågt häromdagen och det viktigaste trodde jag var att kolla blodsockret för att se Hur lågt det var. Försökte sticka mej i alla fingrarna långt om länge innan jag fattade att jag måste äta.

2011-02-27 @ 11:22:54
Postat av: Fia

Haha vad jag garvade och kände igen mig! Det är ett under att våra nära och kära orkar med oss fortfarande ;)

Sen det där att välja när man ligger lågt, det går helt enkelt inte och jag kan bli hysterisk om jag ska behöva ta ett besluta eller välja nåt i affären när ja ligger lågt,haha..

Postat av: Hanna

Exakt=) Efter 16 år tillsammans är det fortfarande svårt för Hunken att förstå att han inte ska ställa frågor utan bara ta beslut när jag är låg...

2011-02-27 @ 12:50:16
URL: http://egobuffa.blogg.se/
Postat av: Sandra

För ett år sedan sa jag väldigt bestämt åt min väldigt pratglada 4 år gamla kusin att han skulle vara tyst så jag fick äta ifred... då hade jag lågt bs. Så jag vill alltså inte prata onödigheter med folk när jag har lågt, och kan vara ganska elak i vad jag säger ;)

2011-02-27 @ 16:02:51
URL: http://ohpoop.papper.fi
Postat av: Hanna

Ha ha ha=) Precis så känner jag med. Man orkar inte lyssna aktivt på något pladder när reptilhjärnan är på och bara blinkar överlevnad överlevnad

2011-02-27 @ 19:02:33
URL: http://egobuffa.blogg.se/
Postat av: Sandra

Nu har jag flummat igenom din blogg ända sedan september, bara för att få läsa diabetesrelaterat.. :) Nu undrar jag bara vad frozen shoulder är för något?? Jag har haft underligheter i mina axlar flera gånger, men bara fått konstaterat att det är "senfästesinflammation"... men nu börjar man ju undra! Nu sist jag hade tog det 2,5 månader innan det blev bra igen. :/

2011-02-27 @ 21:06:51
URL: http://ohpoop.papper.fi
Postat av: Hanna

Åh, som jag fattar det kallas frozen shoulder även för diabetesaxel. Tydligen vanligt om man har haft diabetes mer än 15 år, legat högt i bs-värdena under längre tid och därav fååt problem med genomströmningen av blo i de mindra kärlen. Jag förstod det som att det är en liten kapsel i axeln som skrumpnar ihop och orsakar stor smärta under flera månader för att sedan övergå i en stel/orörlig axel som inte längre gör så ont. Man brukar bara ha detta i en axel och har man haft det en gång är det ovanligt att det återkommer i samma axel. Nu har jag bara dammat av mitt eget minne efter vad jag läst om det så det finns inga garantier för att det inte smugit in något faktafel=) Jag är fortfarande under utredning så jag vet ännu inte om det är detta jag har även om symtombilden stämmer in väl. Det verkar inte finnas så många sätt att konstatera en frozen shoulder på förutom en anamnes med de "rätta symtomen" om man inte ska öppna upp och kolla det...Kanske är det något i senfästet ditt som skrumpnar ihop? Då kanske det är den berömda diabetesaxeln? Måste googla lite nu känner jag=)

2011-02-27 @ 21:22:21
URL: http://egobuffa.blogg.se/
Postat av: Anna S

Jag minns när jag var hypo på Fritids en gång. Jag blev vansinnig på en fröken och knuffade upp henne i ett hörn helt hotfullt. Hon såg rädd ut. Har fått det berättat för mej med av kompisar. De blev rädda och gömde sej.



Känner igen att inte kunna ta beslut när det är lågt. Kan stå i evigheter i affären och det känns som en omöjlig utmaning att välja vad jag vill ha.

2011-02-28 @ 16:04:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback