Kolhydrater, kolhydrater, kolhydrater...

Jag vet inte...känner mig rätt mätt på att ägna måltiderna åt 15 min matematik och 5 min njutning;)

Ibland blir det bara för mycket. Mina inställningar i pumpen fungerar rätt bra, förutom på morgonen. Jag är för det första aldrig hungrig på morgonen så en frukost med gröt, macka, juice osv är uteslutet för mig. Det vänder i magen och bs åker upp på nivåer som inte är ok alls...

Jag antar att jag måste ändra min kolhydratskvot och insulinkänslighetsfaktor den tiden på dygnet.

Idag hade jag 7,1 i morgonvärde, åt 1 dl keso med lite nötter, linfrön och kokosflingor och fick 13,3 efter det.

Hur gör ni när ni räknar kolhydrater? Räknar ni eller höftar ni till doserna?

Jag har gjort så här i min pump: Kolhydratskvoten är uträknad efter 500-principen. Dvs 500/dagliga dosen (både basal och bolus). Jag har en kvot då på 1E per 9 g kolhydrater.
I min pump kan jag få fram daglig total, antingen väljer jag 1-14 dagar i följd och får ett medelvärde eller också kan jag gå in på enskilda dagar och titta. Jag kallar de dagar jag använder för referensdagar, dvs dagar då allt varit som vanligt, inga utsvävningar i kost osv. Det betyder att jag oftast kollar enskilda dagar när jag ska ha fram kvoten. Dagar med mycket känningar, felaktigt matintag eller sjukdom går bort. I min kalender skriver jag ett R på varje dag som är duglig för referens. Jag borde kanske ändra kvoten mellan 06.00 och 10.00 till 1E per 8 g kolisar?

Eller är det min insulinkänslighetskvot som ska ändras?
den är uträknad efter 100-principen, dvs 100/daglig total. Jag får då fram att 1E sänker bs 2,1 mmol/L. Min aktiva insulintid är 3 timmar. Kanske jag ska ha en kvot som är mindre på morgonen?

Två gånger i månaden går jag in i pumpen och justerar inställningarna utefter hur jag legat i bs på mina referensdagar. Oftast fungerar det men just morgontimmarna är svåra att få till. Jag har aktivt jobbat med detta men känner att det blir sån överkurs att analysera delar av dagarna också....Hur gör ni?

Tar gärna emot lite råd och pepp!!

Tjing!

Kommentarer
Postat av: Jessie

Haha jo jag trodde det var de vi ville bli av med asg. Men peppar peppar har denna ännu dragit mindre än den förra:) ja smurfarna var klockrena hihi..... Smurf på dig :) du får smurfa över på en kopp kaffe någon dag:)

2011-09-04 @ 22:05:47
Postat av: Insulinbella

Shit vilka beräkningar du gör!

Alltså jag lr min diab.ssk räknar ut den där 500 princip åt mig.

Vet att 1E tar ner 16g/kolhydrater och tycker det funkar bra.

Så det har jag inställt.

Tar rätt många blodsocker per dag så jag gör inga såna "referens kollar" men vet att en hel del gör så.

Sen har jag matlistan i pumpen men borde fylla på den med fler maträtter i den men deras program funkar inte på min dator så då har det inte blivit gjort..

Jag höftar väl annars rätt mycket, man vet på ett ungefär hur mycket man behöver men samtidigt så vill jag gärna gå efter kolhydratslistorna.

Ja inte vet jag vad mitt skriv svammel hjälper dig men så gör jag ;)

Kram


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback