Mmmmm...

Sovmorgon har det blivit idag. Guld värt, ingen stress att kliva upp och hinna saker, då ligger mitt morgonvärde kanonbra. Vaknade med 4,7 mmol!

Nyss klämde jag i mig frukost i form av keso och hallon, 26 g kolhydrater blev det. Jag har så svårt att äta på morgonen men när jag inte har press på mig att hinna någonstans går det lättare.

Igår fick jag en febersläng igen. Det är axeln och höfterna som bråkar. Inflammation i båda så jag har träningsförbud för höfterna behöver vila. Det var ändå skönt att det inte var något värre än inflammation i musklerna. Jag har läst runt och det finns tydligen folk med diabetes som drabbas av kroniska inflammationer som vandrar runt i kroppen, det låter himlans jobbigt så jag hoppas man slipper det.

Planerna för dagen är: så lite som möjligt! Hunken jobbar så jag ska mysa runt med grabbarna och bara göra det som faller oss in, skönt!

Har ni det bra?

Tjing!

Kommentarer
Postat av: Dot

Hur får du uträknat SÅ noggrannt med kolhydraterna? Jag brukar alltid räkna i 5, 10, 15 och avrunda då om det står exempelvis 17 kh på någon förpackning.

Postat av: Joanna

Hallå där!

Ja, absolut gör gärna det! :) Är det okej om jag länkar till dej också?



Ha en mysig helg!

Kram

2011-10-22 @ 17:20:37
URL: http://joannaolowa.blogg.se/
Postat av: Emma

Ni är så duktiga på att räkna kolisar!! Hur räknar du det?? Förresten vet du hur man räknar ut hur mkt 1 enh sänker? Jag hade 1 enh sänkte 2 steg men det verkar inte stämma längre.. Alltid när jag tar det så sjunker jag som fasen!

2011-10-22 @ 18:52:45
URL: http://diabetesemmis.wordpress.com
Postat av: Insulinbella

Jag vaknade på 6,4 och var sååå nöjd eftersom jag hade en känning igår kväll som jag trodde skulle påverka mitt bs nu imorse! Så man blir lite stolt över dom ggr man lyckas! ;)

Drygt med inflammationerna, hoppas du mår bättre och att febern håller sig borta!

Kram

2011-10-23 @ 09:49:25
URL: http://insulinbella.wordpress.com/
Postat av: Hanna

Dot: Jag väger alltid maten hemma och läser energiinnehållet. På så vis får jag fram exakt hur mycket det innehåller, sen sköter pumpen resten=) När jag är borta och inte väger så skattar jag maten på samma sätt som du men jag har märkt att om jag inte väger regelbundet hemma så börjar jag glida iväg med att uppskatta matens innehåll.



Emma: Jag räknar kolhydrater efter innehållsförteckningen på maten, sen finns det en massa bra sidor på internet med kolhydratsinnehåll, jag använder livsmedelsverkets hemsida om jag inte vet. Kolhydratsfaktorn är uträknad enligt 500-principen, dvs 500/total daglig insulindos (både snabbverkande och långtidverkande). Jag har en kolhydratsfaktor på 14 g kolhydrater per enhet insulin t.ex. Men jag har en lägre på morgonen då jag tenderar till att ha högre bs så då har jag 1 enhet per 10 g kolhydrater.



Insulinkänslighetsfaktorn räknar du ut med 100-principen, dvs 100/total daglig dos. Då får du fram hur mycket 1 enhet sänker bs. Jag har ca 3 timmar som aktiv insulintid så för mig sänker 1 enhet mitt bs med 2,8 mmol på ca 3 timmar. Hur länge insulinet är aktivt är ju olika, brukar variera mellan 2-4 timmar och det kan man bara försöka analysera själv genom att kolla hur länge en korrigeringsdos sänker bs innan det stannar av eller börjar höjas igen.



Hoppas du förstod min krångliga förklaring=)



Joanna: Kul! Gör gärna det=)

2011-10-23 @ 09:51:53
URL: http://egobuffa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback