Tatueringsfunderingar

Ja, jag, 33 år gammal, funderar på att tatuera mig=)

Nej, det är ingen åldeskris, bara något som är möjligt nu.

Jag har länge funderat på att tatuera in någon form av diabetessymbol på insidan av underarmen. Jag vet att jag läst i någon mer blogg om samma funderingar...
Anledningen till att jag inte gjort detta tidigare är mina kassa bs-värden. Jag har inte vågat göra det med ett så dåligt hba1c som jag haft utan tänkt att jag ska slå till när jag kan fira ett halvår med bra hba1c, och nu är det dags=D

Jag har något halsband med symbolen ligger någonstans här hemma men på jobbet tex får vi inte ha smycken så det där är väldigt osäkert om det sitter på eller inte. Eftersom jag har rätt svämgiga värden tycker jag att det vore en trygghet att ha denna tatuering synligt om det skulle bli så att jag är medvetslös och ensam någnstans.

Kan inte lägga in bilder på bloggen med detta tröga bredband men vill ändå höra era åsikter i frågan.

Det finns en svensk symbol som består av 5 st D i formen av en blomma och sen finns det en internationell symbol med en nål och 2 ormar som slingrar sig på varsin sida av den.

Jag tycker den internationella är snyggare och tänker som så att jag gör den och skriver diabetes över symbolen och typ 1 under den.

Vad skulle ni satsa på? Det går ju att göra den svenka på samma sätt...

Ha en bra dag!

Tjing!


Kommentarer
Postat av: Sandra

Jag har tatuerat in en symbol som står för nystart i livet. Jag var ganska dålig när jag fick diagnosen diabetes och låg inlagd länge. Symbolen är inte man kan se att det har med diabetes att göra utan jag fick en ritat. Och för mig står den för nystart i livet och diabetes.

Tycker du ska tatuera in något, jag blir påmind om hur sjuk jag va när jag ser min tatuering och då får jag extra energi att ta vara på livet.

Postat av: Fia

Jag personligen skulle inte tatuera in en diabetessymbol för dom är inte snygga :p + att jag vill att mina tatueringar ska betyda något positivt/glädje och inte ha med mina sjukdomar att göra.

Men om du ska välja så ta den internationella men en grej är ju att dom kan ju faktiskt byta symbol en dag..

Sen har jag funderat på hur många som egentligen känner till symbolerna för diabetes? Skulle den verkligen hjälpa om man låg medvetslös, vart ska du gadda den nånstans?

Bara mina tankar och funderingar!

2011-05-17 @ 19:05:08
URL: http://insulinbella.wordpress.com/
Postat av: Fia

Jag är lite halvblind ;) såg ju att du skrivet att du vill ha den på underarmen..

2011-05-17 @ 19:06:05
URL: http://insulinbella.wordpress.com/
Postat av: Anna S

Hej! Jag skulle själv inte vilja ha en diabetessymbol tatuerad, men jag kan tänka mej att det är en jättebra säkerhetsgrej ifall man skulle svimma av. Och står det Diabetes och Typ 1 på den så förstår ju alla. Man har ju också hört skräckhistorier om diabetiker med känning som blivit misstagna för att vara höga eller fulla.



Jag skulle välja den internationella med nålen och ormarna, tycker som du att den är snyggare, till och med snygg. :)



Jag läst om andra diabetiker som också taggat en diabetessymbol just för säkerheten.



Grattis till stadigvarande bra Hba1c!

2011-05-17 @ 23:23:35
Postat av: Hanna

Låter som den internationella faller de flesta mer i smaken än den svenska...



Jag förstår tanken att man inte vill tatuera in en symbol som står för sjukdom men för mig är det först och främst en säkerhetsgrej....

Jag har varit med om några vändor i ambulansen i mitt liv, självförvållat iofs och att jag har diabetes har kommit fram ändå men det känns som en trygghet. Efter de kmmentarer jag fått på lasaretten när jag sökt för annat om min pumpbehandling känner jag att det är extra viktigt för mig att vara tydlig med att jag är diabetiker också...Ibland blir man mörkrädd=/



Jag tycker inte att diabetes är en sån sorgegrej för mig utan mer ett faktum. Jag har svängiga värden och ett stort behov av att kunna vara självständig. Jag kmmer aldrig bli frisk från detta därför känns det inte som jag kommer ångra mig.



Halsbandet fick jag efter alla avtuppningar när jag höll på och krångla med vikten, nu har jag det sällan på mig dels för att det inte passar ihop med mina andra smycken och dels för att jag inte kan ha smycken på jobbet, då glömmer jag att ta på det igen.



Tankarna har funnits länge men inte varit genomförbara förrän nu så det är ett väl övervägt beslut=)



Men som sagt...låter som jag ska satsa på den internationella symbolen, det har jag varit inne på också=) Jag vet att inte alla vet vad symbolen står för, därför väljer jag att skriva dit diabetes typ 1 också. Symbolen vill jag egentligen ha för att det ska vara något att titta på, känns inte så kul att bara skriva dit diabetes typ 1....

2011-05-18 @ 08:17:44
URL: http://egobuffa.blogg.se/
Postat av: Nina

Hejsan.

Jag har den finska diabetessymbolen intatuerad på min underarm, och text såklart, och har varit jättenöjd. Har fått bra feedback av alla angående den, framförallt av sjukvårdspersonal! Visst, nu kan ju alla se att jag är diabetiker, men det är ju inget jag annars heller gömmer så. Jag tycker du ska satsa :)



Jag har skaffat mej ganska många tatueringar genom åren, men har inte märkt att de skulle ha läkt långsammare då jag hade hba1c högt (hade över 11 då jag tog första tatueringen). Så kör på bara!

2011-05-18 @ 14:43:00
URL: http://www.bloggen.fi/diabetes

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback