Att hitta glädjen...

Jag tror inte att jag far med osanning om jag säger att 100% av alla diabetiker känner en viss avsky inför den...Man blir trött slut och förbi av alt kontrollerande, alla svängningar, stick och läkarbesök. Jag har försökt att hitta något som är positivt med att ha diabetes och skulle vilja rada upp dessa (få) saker. Fyll gärna på med kommentarer om ni har fler saker...Ibland kan man behöva läsa något bra istället för allt gnäll (syftar enbart på mitt eget här=)

1. Kunskap. Hade jag inte diabetes skulle jag kanske inte kunna så mycket som jag ändå kan om diabetes, insulin och kost.
2. Envisheten. Är man inte född envis kan diabetes definitivt se till att man blir det.
3. Mod. Det krävs mod att försöka vara självständig med svängiga värden.
4. Gemenskapen. Jag hade aldrig hittat och läst alla diabetesbloggar utan min diabetes.
5. Skratten. Här hemma driver vi vilt med diabetes. Det är avväpnande och skönt att få kasta lite skit på eländet ibland;)

Så...det är bara att fylla på.

kanske gör vi en gnällig lista också så småningom men just nu känner jag ett stort behov av att få läsa att det finns positiva sidor också...

Tjing!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Skönt att läsa det som är positivt med diabetes.....lägger gärna till en sak....om man äter så diabetes fungerar bra så är det allra bästa sättet att äta oavsett om man har diabetes eller inte. Alltså....jag äter bättre och sköter min hälsa för att jag måste....vem vet hur det hade varit annars?!

Tack för en bra blogg.

2011-05-24 @ 21:10:08
Postat av: Anonym

Skönt att läsa det som är positivt med diabetes.....lägger gärna till en sak....om man äter så diabetes fungerar bra så är det allra bästa sättet att äta oavsett om man har diabetes eller inte. Alltså....jag äter bättre och sköter min hälsa för att jag måste....vem vet hur det hade varit annars?!

Tack för en bra blogg.

2011-05-24 @ 21:10:36
Postat av: Maria

Håller med dig Hanna, mer positivitet runt sjukdomen..

Det jag känner efter mina två år med diabetes är den inre känslosamma resan som jag fått. Den kan jag betrakta som positiv nu :-)

2011-05-25 @ 08:57:46
Postat av: Anna S

Bra med positivt! Jag känner själv att det ofta blir så negativt med diabetes. Ja, avskyr ofta att ha det och hålla på med den.



Men en bra sak är om man vill gå upp eller ner i vikt; då är det lätt att anpassa insulinet. Bara att ta mindre insulin så blir man mindre eller mer hungrig.



Tänker också att man kan bli mer ödmjuk inför andra som kämpar med olika saker. Man lär sej om hur man funkar/psykologi.



I alla fall jag uppskattar oerhört när livet är roligt och när saker funkar. För att man ofta får kämpa för det.

2011-05-25 @ 10:03:13
Postat av: Carro Barro Smarro

Vad kul !

Det här var ett bra påhitt tycker jag.

För mig som inte har diabetes så glömmer man oftast bort hur jobbigt ni har det med er sjukdom .

Nu har jag ju bara träffat dig Hanna och vet hur du är och du är så ödmjuk och har jämt ett leende på läpparna när man träffar dig , du skojar alltid och man blir glad i hela kroppen av att träffa dig :-).

Du kämpar på bra med allt vad din diabetes kräver och det syns verkligen inte på dig.



Har ju inget att skriva till positiv listan men jag hoppas jag har hjälpt på någe vis ler



Kram på dig

2011-05-26 @ 17:10:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback