Uppdatering igen...

har varit dålig på att blogga under helgen men hade i tanken att jag skulle skriva ett inlägg igår kväll=) Så blev det ju inte...

Igår åkte jag med en kompis på min första laserbehandling. Huvva, vad nervös jag var. Jag har under många år haft lindriga förändringar i ögonbottnarna som inte varit något att bry sig om, de har varken blivit värre eller sämre. Men när jag fick pumpen och min kropp chockades med att hamna på i stort sett normala blodsockernivåer igen på väldigt kort tid så började dessa förändringar bli aktiva. Så sedan November har de ökat i båda ögonen till stora förändringar och då får man laserbehandla dem. Läkaren sa alltså att det är lite av en paradox, man blir som diabetiker hela tiden påmind om hur viktigt det är att ha bra bs-värden och sen när man väl fixar till dem då drabbas man av sånt här.

Näväl, läkaren sa att laserbehandling gör man oftast bara en gång i livet och sen bör det stanna upp. Jag fattar det som att ögat bildar nya små blodkärl och det är inte bra på sikt. Dessa kärl bränns av med laser. Man brukar behöva ca 2500 "laserskott" i varje öga uppdelat på fler gånger. Behandlingen gjorde inte direkt ont. Man fick bedövningsdroppar i ögonen och sedan trycktes en lins fast så att man inte kunde blinka, dessutom fick man pupillförstorande droppar så det mest obehagligan var att bli bländad av ljuset med öppet öga.

Läkaren sa att man brukar normalt sett inte skjuta mer än 300 ggr vid första behandlingstillfället eftersom man inte är van då men jag klarade 700 ggr på varje öga. Tydligen var jag lättbehandlad och tålig sa hon. Nu ska jag tillbaka på måndag igen för nästa vända, hoppas jag är så tålig så hon kan ta allt då=)

Igår skrev jag alltså inget eftersom mina ögon var lite ur funktion, idag är de bara lite trötta. När man har gjort sin laserbehandling är det vanligt att man får sämre mörkerseende så det måste jag tänka på när det gäller bilkörniong nu då=/

Annars är det inget nytt som hänt. Idag ska jag delta på en APT på jobbet, det ska bli roligt att träffa mina enormt saknade arbetskamrater!

Ha en bra dag!

Tjing!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback