Någon som har svar???

Iom att jag börjat tänka på vad jag äter och motionerat mycket mer än vanligt för att tappa några kilon har jag nu hamnat i en svår sits...

Jag äter väldigt lite kolhydrater just nu men mår kanon på det, har därför fått minska drastiskt på både basal och bolusinsulin. Så långt är allt bra.

Igår upptäckte jag att mina mätstickor för ketoner går ut nästa månad så jag passade på att kolla bara för att...

Häpp, fick ett utslag på 0,6! I mina papper står det att jag ska kontakta sjukvården vid 0,7.

Är det någon som sysslat med viktminskning och vet hur man ska bete sig???

Mina bs-värden är alldeles perfekta och har varit det väldigt länge nu så jag förstår ju att det är svältketoner jag har. Bör jag oroa mig? Någon som vet?

Konceptet med mindre kolisar och mer motion har funkat bra för mig så jag vill gärna fortsätta. Jag mår kanonbra ju så någon ketoacidos är det ju inte frågan om...

Hade fortfarande 0,6 imorse...

Så....snälla....gör mig klok!

Tjing!

Kommentarer
Postat av: Fia

Jag körde stenhårt med GI förut som resulterade i jättebra blodsockervärden, viktnedgång MEN! svältketoner! Jag mådde verkligen piss, min hjärna fungerade inte, blev helt seg och mådde illa!

Men det gick över när jag började äta massa kolhydrater igen.

Sen har jag läst att svältketoner inte ska vara så farliga men jag tror inte på det. Har fått för mig att alla ketoner är dåliga men vad vet jag?

Hoppas du blir bättre!

Kram

Postat av: Hanna

Åh, tack för svaret. Detta är så förbryllande. Grejen är att jag mår prima. Efter att ha läst lite på nätet har jag förstått att just dessa svältketoner (ketoner i samband med låga bs) är att hamna i ketos. Enkelt förklarat, kroppen har gått över i fettförbränning i brist på kolhydrater.



Ketoacidos, som är farligt händer vid insulinbrist och som jag fattar består fenomenet av acetonsyror.



Det jag inte blir klok på är om det är farligare för oss diabetiker att hamna i ketos än för andra. Insulinbrist har jag inte och ej heller högt bs...



Jag har också fått för mig att alla ketoner är dåliga men inget jag läst tyder på att ketos är farligt för oss. Många blandar dock ihop ketos och ketoacidos, även i sjukvården=/

2011-08-18 @ 22:59:08
Postat av: H

Hej!

Det stämmer nog det där med svältketoner och det är inte bra för någon oavsett diabetes eller inte. Plus att kroppen behöver kolhydrater, den är inte bygd att leva på enbart fett och protein. Det är inte värt att utsätta sin kropp för något sådant enbart för viktnedgång. Ät sunt med lite av allt på tallriken i lagom mängd, äta ofta och motionera ska du se att du börja bygga muskler och gå ner i vikt. Bli hälsosam istället för enbart smal! Plus att hjärnan behöver kolhydrater för att funka så du kanske blir smal på dieten men inte direkt smart när hjärnan inte får det den behöver för att arbeta. Lycka till :) Och oavsett vikt så är man lika vacker ändå!

2011-08-23 @ 15:54:29
Postat av: Hanna

Hejsan!

tack för svaret=) Jo, dina tankar stämmer väl överens med mina också. Grejen är den att jag äter kolhydrater men jag har minskat på intaget och valt bort livsmedel som jag upplever får mig att må dåligt ex.vis vitt ris, potatismos, strips, vit pasta osv... Jag äter kolisar i form av grönsaker och en del fullkornsprodukter så jag tycker nog att jag äter lite av varje...

Eftersom jag har så otroligt svårt med aptiten ligger nog boven i mängden mat för mig...Jag glömmer att äta mellanmål ibland helt enkelt för att kroppen inte ger mig signaler på hunger. Jag har nu ställt larm på mobilen för att få i mig.

Ketonerna finns kvar men det är betydligt mindre värden nu. Motionerar göra jag varje dag också och borde nog kanske tänka på att äta mer de dagar motionen blir hårdare.



Jag håller inte diet för att bli smal. Det finns två orsaker, det ena är att jag vill bli av med de kilona jag dragit på mig under sjukskrivningen. De är tunga att bära omkring på och gör mig trött och slö=) Den andra orsaken är att få jämnare bs-värden. jag är på väg att försöka hitta mina normala doser för ett normalt liv och håller jag stenkoll på kolhydratsintaget är det så mycket lättare att justera doserna man ska ha.



Jag har mått prima under den här tiden, känner inte att tankeverksamheten blivit trög direkt=)

2011-08-24 @ 09:01:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback