Riktigt illa...

...med uppdatering! Skärpning nu!

Tänkte summera pumpbehandlingen så här långt. Dagen med starten var kanonbra, jag gick hem uppkopplad och med en enorm känsla av nystart och positiv motivation. Jag mådde kanon hela dagen och natten med värden som faktiskt motsvarar en ickediabetikers=) So far so good!

Dag 2 började smaekmånaden som jag skrev om tidigare att ta slut, hade några toppar och dalar i mina värden men det var fortfarande inte några jättehöga eller låga värden, acceptabelt alltså.

Dag 3 fortsatte med toppar och dalar av den mildare sorten och då bestämde vi (jag och ssk) att det var dags att börja justera lite. Fortfarande i det skedet hade jag perfekta nattvärden vilket var det viktigaste för mig att komma tillrätta med. Innan pumpen har mitt blodsocker levt ett helt eget liv under nattimmarna och det var en stor lättnad att slippa det.
Så har det fortsatt fram tills nu, lite toppar och dalar och justeringar på det=)
Just nu har jag nästan inga toppar men en del dalar innan måltider, ställer sakta men säkert ner basalen innan och följer upp det. I dagsläget bråkar jag med förhöjda morgonvärden...

Det som är så fantastiskt med pumpen är att alla mina mätningar går in i den och sen kan jag lägga in allt i ett dataprogram för att på många olika sätt se trender över flera olika tidsperioder. Helt fantastiskt!!! Skrev ut en trendkurva per timma för de senaste 2 veckorna och ser direkt att jag ligger perfekt förutom morgon mellan 08.00 och 10.00 samt att jag höjer mig efter 21 på kvällen och får ge många korrektionsbolusar för att inte lägga mig med för höga värden. Då är det ju genast lättare att korrigera doserna när det så klart och tydligt framgår vart värdena sticker iväg...Alla bolusdoser syns också i programmet samt en kurva över basaldosen. Rapporten anger även i % förhållandet mellan bolus och basal samt att den håller reda på exakta enheter av allt som jag tar på ett dygn. Åter igen helt fantastiskt!!

Trots att jag är otroligt glad och tacksam över detta nya så tar det på krafterna att hålla på så intensivt som jag gör nu föra att få till det rätt, jag sticker mig och kollar mitt bs upp till 30 gånger på en dag just nu! Svängningarna tar på humöret och jag har en gnagande oro över att tappa kontrollen helt igen...Mitt i allt detta fortsätter mitt vanliga liv med barn, hus, hundar och Hunk. Axelskadan tar också ut sin rätt och jag är ju även påverkad och trött av alla piller jag stoppar i mig.
Detta sammantaget har tyvärr gjort att bloggandet har fått stryka på foten lite, orkar helt enkelt inte tänka ut något bra att skriva, i mitt huvud existerar bara blodsockerkurvor och doser för tillfället=)

Men jag sitter vid datorn en stund varje dag (och lägger in info från pumpen=) och då läser jag alla bloggar som jag brukar läsa!

Hoppas ni har det bra i vinterkylan! Här hemma eldas det brasa, Mini är hemma med halsont och feber så det blir bara att mysa och ta det lugnt!

Tjing!

Kommentarer
Postat av: jessie

Du är en stark kvinna Hanna du klarar allt du vill jag lovar=) krama om mini så han kryar på sig fort kram

2010-11-30 @ 16:01:50
Postat av: Emma

åh men det låter ju som att det kan bli bra detta =)

Då har du det som mig, kämpar på för att undvika låga och höga värden och man gör allt för att det inte ska bli så men så blir det så ändå=( fast jag tycker JAG testar mkt men det var inget mot dig. Men asså lycka till nu verkligen. Du är jätte duktig!! Vi får peppa varandra i detta!! Vi som vet hur det känns;)

Postat av: Nina

Spännande med pumpen! Hoppas att allt börjar löpa! Lycka till!

2010-11-30 @ 20:41:50
URL: http://bloggen.fi/diabetes

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback